Míra Lisý a bezpečně na motorce (KoDo041)

Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.

Hostem 41. jízdy je kaskadér a showman Míra Lisý. Dozvěděl jsem se například jak se z 11-ti násobného mistra ČR v trialu stal průkopník bezpečné jízdy na motorce. Rozhovor zároveň otvírá paddock bezpečí, čili seriál pokrývající široké téma, jak se vrátit domů spokojeně a kolama dolu. Je to o denním ježdění, čím víc najezdíte, tím budete lepší!

O čem se mluvilo

  • Když jsem byl malý tak mě motorka nezajímala, raději jsem si četl
  • Od závodění  show
  • Bezpečně na motorce – je to celoživotní vzdělávání

Začátky a první motorka

Táta tlačil Míru k motorkám už od malička. Míru to ale tehdy nezajímalo a raději si četl. „Táta mě tenkrát skoro proklel.“ Kolem deseti se dostal k cyklotrialu a po čase objevil logicky trial na motorce. V sedmnácti se stal poprvé mistrem republiky (a pak si to ještě desetkrát zopakoval).

Od závodění k show

Všechno jednou skončí a tak se i Míra začal jednoho rozhlížet co dál. Častěji a častěji se objevovali prosby, aby Míra něco předvedl na výstavách nebo dětských dnech. Akcí přibývalo a dnes to dělá už 10 let.

Od show k bezpečné jízdě aneb bezpečně na motorce

Nyní se Míra vedle svých show intenzivně věnuje osvětě a především své škole bezpečné jízdy. Jezdí se po celé republice a nově se otevřela i škola na Slovensku, kde se jezdí bezpečně s dakarským závodníkem Ivanom Jakešom.

Motocykl je celoživotní vzdělávání

V tomto duchu je nabídka kurzů hezky široká. Jsou tu tři stupně zdatnosti – začátečník, pokročilý, hóóódně pokročilý. Kurz je tu i pro ty, kdo se chtějí naučit jezdit ještě před autoškolou (teda ne, aby pak jezdili na černo bez řidičáku, ale aby se tam cítili dobře, až se jim za záda posadí stokilovej pan chytrej).

Bezpečně na motorce vs. autoškoly

To se zatím moc nerýmuje. „Současných 12x45 minut je absolutně nedostatečné nato, naučit se na motorce. Hodin je málo a chtělo by to ještě jednou tolik, aby člověk opravdu něco uměl. Autoškoly vůbec nevyužívají jízdu na cvičišti. Mladí motorkáři se pak soustředí na všechny ty předpisy, ale motorku sotva zvládají.“ Jezdí se i lehké enduro na silničních gumách. Letos se jako novinka jezdí na okruh s Lukášem Peškem.

Padací rám

Mírova specialita je jízda na motorce se speciálním padacím rámem. To je dobré hlavně pro začátečníky, co se to bojí naklonit – čili typická začátečnická chyba. U pokročilejších slouží nácviku smyku předního kola. Rám je teď nově namontován i na Harley – to mě pobavilo :) Míra si občas sedne za děvčata a do náklonu je hezky natlačí. Trochu u toho vískají, ale nakonec jsou rády, že vidí, že to jde.

Největší problém je brzdění

„Teď už mají motorky ABS. Lidi, ale často zaberou za brzdu a jdou k zemi.“

Voda

Na vodě to klouže víc a je třeba dávat pozor. Ubrat 30% rychlosti a jet při zdi. Nespěchat. Větší pozor je dobré dávat na nástrahy typu koleje, bílé čáry nebo asfaltové „hádky“ na silnici. Každý doufám ví, že nejvíc to klouže na začátku deště, kdy se vytvoří mazlavé bahýnko. Významně samozřejmě pomáhá technika, jako ABS či kontrola trakce – ale neměli bychom se na to spoléhat.

Hlava

Koukat kolem sebe, předvídat, koukat dopředu, myslet za ostatní. Můžeš předjet kdekoliv, ale lidi o tobě musí vědět. Přijet, oťukat a předjet.

Nejezdit na krev

Na silnici nejezdit na krev – ale mít 20% rezervu. Musíš být připraven na to řešit vzniklé okolnosti. „Jezděte  s MÍROU, tak abyste si to užívali, abyste z toho měli radost, ale pozor na všechny nástrahy. A jděte do školy, učte se a zdokonalujte se.“

PADDOCK BEZPEČÍ

Jak jsem řekl v úvodu, tento článek je první z paddocku bezpečí, tedy seriálu o tom, jak se domů vrátit spokojený a v jednom kuse. Bezpečí na motorce ovlivňuje celá řada faktorů od schopností řidiče, přes technické vybavení a stav motorky až ke správnému oblečení. Patří sem i různé bezpečnostní systémy proti nenechavcům nebo pojištění či asistenční služby. Postupně se budu věnovat všech těmto tématům a vždy si k tomu pozvu zkušeného a zábavného hosta. Pokud tě cokoliv z toho zajímá, napiš mi do komentáře na co se mám zaměřit a já zajistím kvalifikovanou odpověď.

Video

Míra předvádí padací rámy (čas 0:26) https://www.youtube.com/watch?v=qoEhTrmUTOo

Odkazy

Bezpečně na motorce s Mírou Lisým http://www.bezpecne-na-motorce.cz/ Bezpečně na motorce na Facebooku https://www.facebook.com/bezpecnenamotorce

Související články

Vzhledem k tomu, že tohle byl první rozhovor z paddocku bezpečí, žádný související odkaz tu zatím není. A proto doporučím můj oblíbený rozhovor s Kamilem Holánem – veselým chlapíkem a účastníkem závodu Manx na ostrově Man http://www.kolamadolu.cz/zavod-ostrove-man-hlavne-doje-t-prezit-kodo-005/ Takže motorkáři jezděte s Mírou, ale hlavně KOLAMA DOLU! Aleš

2 komentářů

  1. Pepa Sršeň – motorka se neřídí rukama (KoDo042) – Kolama dolu 19.10.2014 (15.26)

    […] Předchozí příspěvek: Míra Lisý a bezpečně na motorce (KoDo041) […]

  2. Roman Krauskop 6.4.2017 (23.00)

    Míru znám už mnoho let, je to kámoš, velmi slušný člověk a hlavně kurewskej profík…!!! Jestli chcete něco na začátku své motorkářské kariery vědět, tak ho pečlivě POSLOUCHEJTE, o hodně let Vám to prodlouží život na mašině… Vím o čem mluvím, jezdím už cca 38 let, myslím tím od uplného začátku na “fichtlu” a přesto VŽDY velmi poctivě poslouchám co mi Míra říká…. :D
    Jen mě moc mrzí, že se za týden neuvidíme v Plzni na Borských polích… Přátelé, opravdu jezděte s MÍROU, jezděte hlavou, srdcem, láskou a hooodně km KOLAMA DOLU!
    Šídlo

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Posílání novinek

Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.

Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.  

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít