Hostem u mikrofonu byl Achille Bucci. Hlavním tématem byla Vespa, ale i další italské značky. Dozvěděl jsem se jaký je hlavní rozdíl mezi českým a italským motorkářem.
Vespa znamená svoboda, svoboba pohybu … ale vlastně i nutnost
Kdo neměl motorku byl divnej
O čem se mluvilo
- Vespa a její historie
- Co další italské značky
- Rozdíl mezi českým a italským motorkářem
Aki vyrostl na malém městě v Itálii. Od 14 let mohl jezdit na padesátce a v 16 přesedlal na Vespa 125 PX.
Padesátky se samozřejmě musely ladit, jinak by to nejelo.
„Nevadilo nám, že máme všichni Vespu, protože jsme si ji hned upravili. Každá byla jiná. Trapný bylo koupit si Vespu a nechat ji tak. Nebo na ní montovat originální náhradní díly – to byl vrchol trapnosti.“
„Padalo se furt. Přílby nebyly. Až od roku 86. A přitom se nikomu nic nestalo. Je to pro mě záhada.“
Vespa a její historie
Vespa má velice zajímavou historii svého vzniku. Skončila válka a byl tu úkol mobilizovat Itálii. Zadání dostal italský letecký konstruktér
Corradino D'Ascanio, který nenáviděl motorky.
Možná i jeho averze přispěla ke způsobu, jak se úkolu ujal. Vypsal si hlavní důvody, proč je motorka neoblíbená a ke každému důvodu našel řešení
- Motorka je proti autu ošklivá. V autě není vidět motor. Všude je špína … motorka bude mít kapotáž
- Ženy nerady jezdí na motorce (po válce bylo samozřejmostí, že všechny nosily sukně)… musí být možné nasednout a nemuset zvednout nohu … plošina na nohy je kompletně plochá
- Na motorce se člověk snadno ušpiní – skútr s velkým štítem
- Po válce byly špatné silnice, všude hřebíky od podkov. Defekty byly časté. Měnit kolo musí být snadné … postraní zavěšení kola, obě stejná - 8 palcová, rezerva se vozí s sebou
- Prašné silnice… sání bude pod sedlem, není nutný složitý vzduchový filtr
- Údržba musí být snadná … postraní motor, kde stačí sundat kryt. Dvoutakt co vyžaduje málo údržby
- Musí být možné vozit náklad… nosič vzadu+ velký prostor za štítem
Hned po uvedení na trh byla Vespa propadák
Vyřešili to reklamou. Reklama zaměřená na ženy. Pomocí reklamy se Vespa stala první motorkou, na které rády jezdily ženy. Z motorky se tak stal všestranný dopravní prostředek.
Není Vespa jako Vespa
Jen ty staré jsou opravdové Vespy. Nové jsou jen napodobeniny a již se nedrží původní filosofie, tedy
je to jednoduché, dá se to snadno opravit.
Naproti tomu 4-takt, chlazený kapalinou, variátor, baterie … s původní filosofií to nemá nic společného.
Ještě tedy jednou, základ je dvoutakt, vzduchem chlazený, ruční řazení. Příklad je PX 125. Stále se vyrábí, ale je škoda kupovat nový. Lepší je za stejné peníze koupit skútr starý a renovovaný.
Jak Ital vidí další italské značky
Ducati, to je historie a tradice. Poslední dobou je z ní trochu snobská záležitost. Navíc je to teď německá firma (přes koncern Audi ji vlastní Volkswagen)
Guzzi patří do skupiny Piaggio, opět tradice, všechno čistě italské. „Vyrostl jsem v tom, že je to značka pro důchodce. Líbí se mi, že v Čechách to má jinou image. Značka pro tvrdý chlapy co spí pod širákem a nemyjou se…“
Benelli vlastní čínský investor, nemá jasnou koncepci, nelíbí se mi. Dnešní motorky nenavazují na tradici. Nemá osobnost
Lambretta je mrtvá, Vespa jí porazila. Sázeli na rychlost – ale zase byly poruchovější.
Aprilia také patří do skupiny Piaggio. Má výborné sportovní výsledky, ale nejsou schopni jako Ducati výsledky vytěžit a převést na komerční úspěch. Asi zanedbali marketing a reklamu. A je to velká škoda.
Jak se motorkaří v Itálii a v Čechách
V Itálii si v každý ve 14 sedne na motorku. Každý má něco jiného, ale je to stejná parta kamarádů. V Itálii se moc nepěstují mono značkové kluby.
To je přístup německý a český. Důvod je prostý, je mi 30-40 nevím co, tak si koupím motorku a zjistím, že nemám s kým jezdit. Tak si vyhledám klub a jezdím s nimi.
V Itálii to lidi berou čistě jako dopravní prostředek, jinak by se nikam nedostali. O víkendu by na to ale nevlezli.
V Čechách je to naopak. Přes týden všichni jezdí autem a o víkendu si jdou vyvětrat hlavu.
Rozdíl mezi českým a italským motorkářem
„V Itálii dojedu na průsmyk, dám motorku na stojánek. Přijdou ostatní a zeptají se:
kolik to dá? Řeknu: kluci včera na okruhu 250. Tady dojedu do Dubé na pumpu, dám to na stojan, přijdou kluci a zeptají se:
kolik to stojí?….“
Koho zajímá kolik to stojí … mě zajímá kolik to dá :):):)
Jak se Vespa hodí na cestování
Je to pomalý… ale zase je to jiný druh cestování.
Rychlost je jen volba. Výhodou je, že se na ní dá hodně naložit a jezdec je díky štítu chráněný.
Výlety s Vespa klubem
Koho nebaví jezdit sám, může vyrazit s
Vespa klubem. Takovou organizaci jako oni nemá nikdo. Na každou akci se zvolí road captain, který cestu naplánuje. Pak se ještě zvolí a zástupce road captaina a tailgunner. Ten skupinu uzavírá a má právo zastřelit opozdilce. Tito 3 mají mapu, znají trasu a je jejich úkolem udržet skupinu kompaktní.
Ani méně zkušení cestovatelé se tak nemusí ničeho obávat. Před cestou proběhne informační schůzka, rozdá se itinerář a prodiskutuje balící seznam (a ještě dlouho živě se diskutuje na facebooku…).
Jezdí se samozřejmě na srazy jako je
Vespa Alp Days v Zell am See, kde bývá až i 1000 účastníků. Nebo častěji na mezinárodní srazu v Terstu.
PragoVespa
Vedle svých webových stránek je Vespa klub pyšný i na svůj sraz
PragoVespa. Koná se typicky poslední týden v červenci a má samozřejmě bohatý program. Vyjížďky + jedna noční, soutěže, pijatyka… všechno jak má být. Kdybychom měli moře, jistě by se to stal nejlepší Vespa sraz na světě :)
Proč Vespa
Vyzkoušejte si to, je to návykové… přijeďte na PragoVespu, tam je stánek, můžete si to vyzkoušet a uvidíte.
Odkazy
http://www.vespa-alp-days.at/vespa-alp-days-14/
http://www.vespa.cz/
http://www.vespa.cz/pragovespa
https://www.facebook.com/groups/vespa.cz/
Související články
Vespa není o rychlosti, ale zážitku. Proto jako další článek doporučím rozhovor s Vaškem Houfkem, který se v jízdě #25 vydal na
Pionýru vydal do Dakaru.
Měj se fajn a hlavně vždycky
KOLAMA DOLU !
Aleš
[…] Celý rozhovor si můžete poslechnout zde na webu Kolama dolu. […]
Ahoj Alesi, pravidelne posloucham vsechny tve podcasty, je to fakt super a nejsi daleko od pravdy, ze je to nejlepsi podcast o motorkach na svete… Diky za skvelou reportaz, mam chut vyzkouset Vespu, na jezdeni do prace by to bylo urcite fajn a mozna i vyjet na vylet. Mam znameho, ten mel Ducatku a pak koupil Vespu 300 a frci na tom porad, dava i Italii a je moc spokojenej. Na pravopisne chibi a prklepi prd, jestli je to… To nejdulezitejsi co si dotycny vzal z tve reportaze, jeho boj. Ja pochopim i myslenku a nazor z hrubkou a preklepem.
Perfektní, moc jsem se pobavil. Byť skutra nemam a ani neplánuji. Závidím Akimu jeho češtinu. Kdybych tak uměl já jen z poloviny tak dobře italsky jako on česky….