Pokud si kupuješ první helmu na svou motorku, může tě nepříjemně zaskočit jak šíře nabídky tak i cenové rozpětí jednotlivých výrobků. V tomto článku si proto ukážeme, jak vybrat dobrou helmu právě na ten
tvůj bike. Půjdeme pěkně od začátku, objasníme základní pojmy. Podíváme se na to, v čem se liší helmy různých cenových kategorií, a přidáme pár tipů, jak za své peníze dostat tu nejlepší.
Při výběru helmy se rozhodujeme podle dvou základních kritérií
- na jaké motorce, kde a jak často budu helmu používat
- množství peněz, které jsem ochoten za helmu utratit
Helmou vybíráme podle jejího použití
Použití helmy se odvíjí od motocyklu – jednotlivé typy helem zhruba odpovídají různým segmentům motocyklů. Základní rozdělení lze vést na rozlišení on-road x off-road.
Helmy v obou kategoriích jsou uzavřené (na silnici se jim říká integrální, v terénu jsou to motokrosové s brýlemi) a otevřené (na silnici jsou to přilby na cruisery a skútry, v terénu na trial). Spojit obě dvě kategorie se snaží kombinace motokrosové a integrální helmy – tzv. endurohelmy.
Pokud si tedy vybíráš helmu, odpověz si nejdřív na otázku, kde budeš jezdit nejvíc.
Pokud jezdíš na silnici, pak máš tři možnosti
- integrální přilba
- otevřená přilba
- enduropřilba
Pokud jezdíš v terénu, pak máš taky tři možnosti
- motokrosová přilba
- otevřená (trialová) přilba
- enduropřilba
Základní charakteristika jednotlivých přileb podle zaměření
Silniční integrální
Integrální přilba je nejobvyklejší silniční přilbou – zakrývá celou část hlavy vč. brady a výhled je zajištěn výklopným hledím. Tyto přilby mají tu výhodu, že poskytují vzhledem ke své konstrukci maximální ochranu jezdci, protože chrání i obličej. V zásadě lze rozdělit tři základní provedení:
- sportovní
- cestovně-sportovní
- cestovní vyklápěcí
Sportovní
Sportovní přilby patří k té nejvyšší cenové kategorii každé značky. Obvykle jsou nabízeny ve skvělých designech, které jsou totožné se vzhledem helem známých závodníků (např.
Shoei X-Spirit II Marquez nebo
Arai RX-7 GP Edwards). Výhodou těchto přileb je maximální důraz na bezpečí, nicméně jejich praktičnost je omezená. Sportovní přilby totiž musí sedět velmi pevně na hlavě – konstrukce interiéru je zaměřena na stabilitu helmy ve vysokých rychlostech, efektivní odvětrání atp., ale nikoli na komfort. Obvykle ji nevydržíte mít na hlavě déle než dvě hodiny. Proto se hodí na ježdění po okruhu, nehodí se však na celodenní cestování.
Cestovně sportovní
Jedná se obvykle o všechny další integrální modely výrobce. V této kategorii se přilby liší výbavou, kdy mohou být např. doplněny o výklopnou sluneční clonu. Z hlediska designu nabízejí někteří výrobci i v této pohodlnější kategorii repliky designu závodních helem, jejich cena je obvykle v porovnání se sportovními modely o něco nižší. Příkladem může být
ARAI Axcess II
Cestovní vyklápěcí
Jedná se o přilbu, u níž se bradová část celá vyklopí nahoru a přilba může fungovat jako otevřená. To je praktické při zastávkách (snadno se napiješ nebo podíváš do mapy, aniž bys musel sundávat přilbu). Samozřejmě se v ní mnohem lépe mluví – a to ať si chceš pokecat s kamarády nebo se chceš zeptat kolemjdoucího na cestu.
Velmi vhodné jsou tyto přilby pro použití s brýlemi - ty lze do otevřené přilby snadněji zasunout. Nevýhodou těchto helem je větší konstrukční náročnost, a tedy cena. Typicky i vyšší hmotnost. Výrobci obvykle nabízejí pouze jeden typ, takže výběr (i designů) je omezenější. Někteří výrobci umožňují jízdu s vyklopenou bradovou částí (přilba je homologovaná i jako otevřená), samozřejmostí to však není.
Silniční otevřená
Otevřené přilby se používají na skútrech, cruiserech nebo café recerech. Jejich
výhodou je především pohodlí – široký výhled z helmy (vhodné do města) snadné nasazování a také bezprostřední pocit sepětí s krajinou (nejste uzavřeni v helmě). Jejich výhodou je nižší cena i hmotnost. Helmy to jsou nádherné. Hlavně pokud jsou jako doplněk ke café recearům, dokáží s tím dělat pravé divy. Podle vkusu se tu designu opravdu meze nekladou.
Nevýhodou je však nižší bezpečnost, která je dána konstrukcí – chybějící bradová část nechrání obličej. Otevřenost přilby také omezuje rychlost. Komfort díky protivětru končí obvykle kolem 120 km/h. Jejich značnou nevýhodou je výrazně snížený komfort při špatném počasí (chlad, déšť). Přilby mají buď plexi (u skútrových helem), anebo se používají s brýlemi (u cruiserů).
Endurohelma
Enduropřilba kombinuje uzavřenou integrální helmu s helmou motokrosovou – používá tedy kšilt a odvětrání jako motokrosová helma, přitom ale zůstává uzavřenou přilbou s plexisklem. Tyto přilby se používají na cestovní endura (např. BMW R 1200 GS), pokud občas jezdíš v lehčím terénu (polní cesta).
Poznámka (Morabo): K nevhodnosti MX helmy a brýlí na cestování bych si dovolil poznamenat, že to tak úplně nemusí být pravda. Já už několik let jinak nejezdím, dávám tak 20 a víc tisíc km za rok a vůbec mě ani nenapadne, že by to jinak mohlo být lepší (důvody jsou dobře popsány na blogu u Kocíka). Postatný faktor je taky aerodynamika motorky. Např. na 1200GS lc nemám problém jet 150 na tempomat, telefonovat přes interphone a člověk na druhé straně ani neví, že jsem na motorce. A to v MX přilbě a brýlích. Prostě proto, že jsem dobře schován a nic na mně zepředu nefouká ;-) Na HP2 to je jiná. Takže i hodně záleží, na čem člověk jede.
Pokud by ses neuměl rozhodnout, zda brýle či štítek, doporučuji se podívat na
článek, který na toto téma napsal Tomáš Kocanda.
Výhodou přileb je lepší odvětrání než u integrálky a kšilt.
Nevýhodou je to, že univerzalita ne straně jedné, znamená omezení na straně druhé. Helma tedy není moc vhodná pro vysoké rychlosti na silnici (>130 km/h) a velmi těžký terén.
Základní model může být například
Held Alcatar, střední
AGV AX-8 Dual Evo a kdo si chce připlatit, může jít do Arai Tour-X 4.
Motokrosová přilba
Motokrosová přilba se hodí takřka výhradně pro fyzicky náročnou jízdu v terénu. Proto se používá s brýlemi, které chrání oči proti prachu a otvor na brýle zároveň zajišťuje dobré odvětrání. Na silnici příliš vhodné nejsou (omezené pohodlí, nevhodná aerodynamika).
Otevřená trialová přilba
Trialová přilba je speciální kategorií – je to otevřená přilba s kšiltem pro trialové skákání v terénu (např. Shoei TR-3), používá se hlavně při soutěžích, a proto jí dále nebude věnována zvláštní pozornost.
Shnutí
Pokud tedy jezdíš na větším motocyklu na silnici, budeš nejspíš vybírat mezi integrální a otevřenou helmou. Otevřená připadá v úvahu na cruiser. Pokud máš jiný motocykl, zbývá integrální sportovní, cestovně-sportovní nebo výklopná. Sportovní se hodí pro rychlou jízdu na okruhu, tedy integrální cestovně-sportovní a vyklápěcí přilba. V cestovně-sportovním segmentu je podstatně větší výběr, výklopné jsou praktičtější. Nejčastější otázkou tedy bývá zda koupit přilbu integrální nebo vyklápěcí.
Helmu integrální nebo vyklápěčku?
Často motorkáři skončí u dilematu, zda koupit běžnou integrálku nebo vyklápěčku. Vyklápěcí helma je pohodlnější
, lépe se nasazuje a hodí se pro brýle. Ocení ji tedy především cestovatelé. Pokud ti nevadí vyšší hmotnost i cena a chceš hlavně pohodlí na delších cestách, je vyklápěčka tím pravým.
Některé vyklápěcí modely mohou sloužit i jako otevřená přilba. Pokud ji výrobce jako otevřenou přilbu homologoval, můžeš např. v horku ve městě jet i s vyklopenou bradovou částí. Vypadá to lákavě – koupit helmu mít vlastně dvě. V praxi to ale většinou moc nefunguje: přilba je v otevřené poloze špatně vyvážená a areteace těžké bradové části obvykle moc nedrží (na větších nerovnostech může bradová část padat dolů). Pokud uvažuješ o koupi vyklápěčky s tím, že ušetříš za druhou otevřenou přilbu, doporučuji spíš koupit klasickou integrálku a otevřenou přilbu zvlášť.
Kolik do toho dát
Ideální by bylo vybrat si helmu podle jejího použití a pak si koupit tu nejlepší (konec konců jde jen o hlavu…). Jenže stejně to není tak jednnoduché. Ceny různých výrobců se liší až o desítky tisíc korun.
V čem spočívá skutečný rozdíl mezi přilbami? Za co se u přilby platí?
Každý výrobce rozděluje své přilby do jednotlivých kategorií (integrální, otevřená…) a modelových řad – ty se mohou lišit použitým materiálem skořepiny, funkčností (např. aerodynamika) i výbavou (např. sluneční clona). Všechny homologované přilby všech cenových kategorií splňují tutéž bezpečnostní normu (viz. kapitola bezpečnost). Cenové rozdíly se tedy zakládají hlavně na hmotnosti, použitých materiálech, konstrukčních řešeních, aerodynamice, celkové kvalitě zpracování i designu. Při volbě ceny hrají hlavní roli tyto parametry:
Aerodynamika
Přilby vypadají podobně, ale ve své funkčnosti se mohou velmi lišit.
Problém levnějších přileb (pod 5000 Kč) je obvykle horší aerodynamika, a tedy horší stabilita při vyšších rychlostech (tzn. zhruba nad 100 km/h). Přilba se např. kýve ze strany na stranu, což namáhá krční svaly. Nepříjemný je i vyšší hluk, což je při delší jízdě – např. po dálnici – únavné.
Aerodynamické vlastnosti bohužel nelze na první pohled jednoduše poznat (obvykle však platí, že nízká cena = absence nákladných aerodynamických zkoušek). Pokud kupuješ přilbu na menší motocykl (do 125 cm
3), není aerodynamika vzhledem k nižším rychlostem zas až tak důležitá a dobře ti tak poslouží i levnější helma.
Výhled a plexi
Výhled je klíčový pro bezpečnost jízdy. Kvalitu výhledu přímo ovlivňuje hledí. Obvykle se po čase poškrábe (což je nepříjemné při jízdě ve tmě) a je nutné je vyměnit. Dnes se dá většinou hledí vyměnit bez nářadí – i když je nebudete měnit každý den, je důležité, aby výměnný mechanismus správně fungoval. Náhradní hledí se dají dokoupit (ceny se pohybují od cca 300 do 1500 Kč)
– stejně jako hledí tmavá či zrcadlová (cena až 2000 Kč). Vyměňování ale není úplně praktické (budeš s sebou vozit čiré hledí pro případ, že se budete vracet ze slunečného dne potmě?). Hodí se tak spíš pro krátkodobé než každodenní používání přilby.
Pinlock
Problémem je mlžení hledí za deště nebo v chladu (jízda s otevřeným plexi není povolena a je velmi nepohodlná, s uzavřeným nic nevidíš).
Řešení pomocí různých protimlžících sprejů obvykle dlouhodobě moc nefunguje, existuje i elektrické vyhřívání, ale to je poměrně drahé (několik tisíc Kč). Nejlepším řešením je tak Pinlock. Je to speciální folie zamezující mlžení, která je zevnitř nalepena na plexi. Pinlock mají standardně obvykle dražší přilby (od cca 6-7000 Kč). Ty levnější mají tzv. „přípravu pro Pinlock“ – to znamená, že Pinlock se dá na hledí nasadit, musíte jej však dokoupit (cena od cca 400 do 1000 Kč). Mnohé přilby nejlevnější kategorie (pod 3000 Kč) použití Pinlocku vůbec neumožňují.
Poznámka: Pinlock lze sehnat i univerzální, tedy nalepovací na helmu, které nemají předpřípravu
Sluneční clona
Některé přilby jsou vybaveny výklopnou sluneční clonou. Clona se mechanismem spustí dolů před plexi a díváš se tedy přes clonu a plexi zároveň. To je dobré pro rychlé změny světelných podmínek (např. jízda v horských tunelech). Clona však zvyšuje hmotnost helmy a její cenu. Pravděpobně má špatný vliv i na složitost konstrukce a bezpečí helmy. Při výběru si vyzkoušej, jestli se vyklápění ovládá snadno (v rukavících) a clona např. nenaráží do nosu.
Interiér helmy
Vnitřek přilby musí dobře přiléhat na hlavu a měl by být pohodlný i při delším nošení. I levnější přilby jsou vybaveny interiérem, který lze vyjmout a vyprat, což zvyšuje užitnou hodnotu helmy. Někteří výrobci nabízejí i přilby ve variantách pro ženy – interiér je uzpůsoben ženské pokožce (např. Schuberth C3 Pro Woman).
Hmotnost helmy
Hmotnost je klíčovým parametrem, čím je helma lehčí, tím jednak méně zatěžuje krční svaly během jízdy (menší únava) a při nárazu působí na páteř nižší energie. Nejlehčí jsou přilby z carbonu, které jsou však výrazně dražší než srovnatelné přilby z konvenčních materiálů. Hmotnost najdete na vnějším štítku vzadu dole.
Zapínání helmy
Závodní helmy používají řemínek s dvojitým D-kroužkem, o něco praktičtější a u cestovně-sportovních přileb obvyklá je rychlospona. Bezpečné jsou oba způsoby.
Ventilační systém
Ventilace se stará jednak o přísun čerstvého vzduchu, jednak o odvětrávání v horku. Vstup ventilace je obvykle umístěn na bradě a v oblasti čela. Helmy vyšší kategorie pak mají i výstup v zadní části. Otvory lze obvykle zavřít, ve více stupních pootevřít a zcela otevřít.
Odvětrávání by mělo fungovat tak, že poznáte rozdíl mezi zavřenou a otevřenou polohou (ne, není to samozřejmé). Mysli na to, že otevírací mechanismus budeš ovládat v rukavicích (jsou např. výstupky na vstupu ventilace dostatečně velké?).
Barva a design
Je to jasné, na motorce přece chci vypadat cool. Je ale dobré vzít v úvahu, že při každodenním používání oceníš hlavně aerodymiku, ventilaci a hmotnost. Při pádu tě chrání konstrukce přilby a její materiály. Bomba design ti při nehodě moc nepomůže. Výrobci obvykle nabízí stejnou přilbu v různých provedeních:
- Jednobarevné (bílá, černá, matná černá; někdy i další – např. šedá): nejlevnější varianta. Pokud neřešíš design, ale peníze, můžeš najít přilbu, kdy nejlevnější helma vyšší kategorie stojí tolik, co nejdražší přilba nižší kategorie jedné značky.
- Barevné – za různě atraktivní design si připlatíš od 500 do 1500 Kč.
- Replica – design je totožný s přilbami, které používají závodníci. Cenové navýšení může být až 2000 Kč.
Bezpečnost přilby
Poranění hlavy patří k nejhorším následkům motocyklových nehod, protože přímo ohrožují jezdce na životě a následky těchto poranění jsou většinou nevratné. Poranění hlavy jsou hlavní příčinou smrti motocyklistů. Studie hovoří o účinném zabránění poranění hlavy až u 88 % všech nehod, přičemž míra zabránění smrtelným následkům se pohybuje kolem poloviny všech nehod.
Aby přilby splňovaly bezpečnostní standardy, jsou podrobovány standardizovaným testům. V ČR (i Evropě) vyjadřuje splnění těchto standardů homologace podle normy ECE R 22-05. Ta předepisuje, že přilba musí odolat přesně definovaným nárazům. Pokud nekupuješ helmy někde na tržišti, není s homologací problém.
Bezpečnost přilby je ovšem dána i konstrukcí. Otevřené přilby jsou principiálně méně bezpečné než integrální, ačkoli obě splňují tutéž normu. Přilba také musí být správně vybraná (nesmí být velká) a musí být řádně zapnutá (řemínek nesmí škrtit, ale musí být utažený), aby náraz nestrhl přilbu z hlavy.
Velmi složitou otázkou je, jestli cena přilby souvisí s bezpečností. Podle norem tomu tak není – přilby za 2500 i za 25 000 Kč splňují tutéž homologační zkoušku. Nicméně u nejlevnějších přileb (do cca 2000 Kč) některé nezávislé testy prokázaly, že výrobci zesilují jen přesně daná místa na helmě, která jsou předepsána pro homologační zkoušky. Té nejnižší cenové kategorii je proto vhodné se vyhnout. Úroveň bezpečnosti ostatních helem je zřejmě srovnatelná, i když nezávislé testy prokazují (např. v časopisu Motocykl), že mezi přilbami je v bezpečnosti rozdíl, ten však nutně nemusí souviset s cenou.
Shnutí
Pokud nemluvíme o těch úplně nejlevnějších helmách za 2000 Kč, tak nutně neplatí, že cena je úměrná bezpečnosti. Platí však, že cena souvisí s výbavou a je indikátorem ostatních vlastností přilby – hmotnosti, aerodynamiky, funkčnosti, použitých materiálů i kvality zpracování a designu.
Praktický tip #1: Jak vybrat helmu, když používám dioptrické brýle
Pokud nenosíš čočky, vždy si při zkoušení helmy vyzkoušej i brýle. Helmu si nasaď bez brýlí a brýle pak zasuň do polstrování. Vyukoušej si ty brýle, které používáš nejčastěji, resp. ty, jejichž obroučky jsou nejtlustší. Nožičky brýlí by měly jít snadno nasunout a musí sedět na hlavě ve stejné poloze jako bez přilby (stabilně na nose, rovně). Uvědom si, že budeš mít helmu na hlavě celý den a tlačící brýle dokážou cestu pěnkně otrávit.
Některé přilby mají speciální vybrání právě pro nožičky (např. LS2 CR1 TRIX), což může být výhodou hlavně při silnějších obroučkách. Pokud má přilba sluneční clonu, vyzkoušej si, jestli ve vyklopeném stavu nenaráží clona do brýlí. Obecně nejvhodnější pro brýle jsou vyklápěcí přilby, do nichž se zasouvají díky vyklopené bradové části nejsnadněji.
Praktický tip #2: Koupit přilbu z druhé ruky?
Koupit starší přilbu je riziko, protože hrozí, že koupíš helmu, která už jednou spadla, a proto tě při pádu znovu neochrání.
Přilby jsou konstruovány na absorpci energie z jednoho nárazu a je nutné je po nehodě vyměnit. Obecně platí, že kupovat starší aktivně používanou helmu, byť na první pohled nepoškozenou, je nesmysl. Polstrování každé přilby se totiž přizpůsobí tvaru hlavy toho, kdo ji nosí, takže někomu dalšímu už nepadne.
Možná se ale dostaneš do situace, kdy někdo prodává helmu jako např. nevhodný dárek s tím, že ji měl jednou na hlavě. Tady je největším rizikem, že se jedná o přilbu, která sice nebyla déle používána, přesto však spadla na zem. To nemusí být poznat na první pohled (oděrka může být velká třeba jen několik málo milimetrů). Obecně platí, že si helmu musíš zvenčí pořádně prohlédnout. Zevnitř lze vyndat interiér a podívat se na případné praskliny skořepiny (ty ovšem nemusí být vždy okem viditelné).
Je dobré vědět, že helma musí být homologovaná pro evropský trh (na řemínku nebo v interiéru musí být štítek s písmenem E v kruhu). Při koupi také nebudete mít srovnání a riziko koupě nesprávné velikosti se tak samozřejmě zvyšuje.
Obecně si myslím, že vhodnější, než pořizovat helmu z druhé ruky, je koupit přilbu ze sezonního výprodeje (začínají obvykle na konci sezony), tím se dá také ušetřit až několik tisíc korun bez zbytečných bezpečnostních pochybností.
Praktický tip #3: Co požadovat od prodavače přileb?
Klíčová je správná velikost, která se měří podle obvodu hlavy. Prodavač by ti měl být schopen poradit, jestli je velikost vyhovující, a nabídnout více velikostí téhož modelu k vyzkoušení.
Otestuj si různé modelové řady a alespoň dva nebo tři výrobce. V klidu si porovnávej, jak helma sedí, jak z ní vidíš, jakou má hmotnost a jak se ovládá (nastavení ventilace, otevírání hledí).
Jednotlivé helmy se liší velikostí i tvarováním. Pokud ti sedí velikost L od jednoho výrobce, nemusí to platit pro jiného. Dokonce to někdy nemusí platit ani v rámci různých modelů stejného výrobce.
Poznámka: pokud budeš jezdit v kukle, je dobré vyzkoušet helmu s kuklou. Navíc některé kukly tě mohou nepříjemně překvapit nevhodně umístěnými švy co tlačí.
Zeptejte se také na náhradní díly (Je plexi běžně na skladě? Kolik stojí Pinlock? Co případný servis?) Po delším používání může být třeba seřídit hledí. Nech si také ukázat, jak se vyměňuje plexi a vyndává a nasazuje interiér.
Ještě nemám dost, kam dál
Pokud stále nevíš jak vybrat helmu na motorku, doporučuji tvé pozornosti následující:
Proč je důležité používat na adventure cestách MX brýle (blog Tomáše Kocandy)
Crash testy a zkoušky jednotlivých přileb: Helmy se sluneční clonou – viz test v časopisu Motocykl č. 6/2014 a Endurohelmy – viz test v časopisu Motocykl č. 12/2014
A nebo tenhle postarší článek ze sekce „jak na to“ na motorkářích
Jak vybrat přílbu (3.4.2012) je tam něco více o velikostech a homologaci.
Takže přeji hodně štěstí u výběru, ať jsi s helmou spokojen a nalítáš s ní hromadu kilometrů,
ale hlavně vždycky KOLAMA DOLU!
Dobrá práce !!!!!
Opravdu přehledně zpracovaný :-)
Ani si nechci představit tu práci ……
Máš můj obdiv !!!
Měj se Petr
Ahoj Petře díky za pochvalu, ale není to čistě z mé hlavy. Nechal jsem si dost poradit. Nicméně článek je původní – žádná plagiát něčeho jiného z internetu
Aleš
len take male doplnenie
-pinlock sa da zohnat aj univerzalny – nalepovaci na helmy co nemaju predpripravu
-dobre je skusat helmu aj s kuklou ak ju budte clovek nosit
-jednotlivehelmy sa lisia velkostovo aj tvarovanim, tak ze ked od jedneho vyrobcu sedi urcita velkost tak od druheho nemusi, dokonca niekedy ani od rovnakeho vyrobcu
díky za doplnění, vrazím to přímo do textu, ať je to komplet
Aleš
Ahojda,
super článek! Ačkoliv jsem si koupil již několik helem, přečetl jsem Tvůj článek celý. Není špatné si připomenout některé věci. Osobně používám vyklápěčku a jsem s ní spokojen. Trochu jsi mě zvyklal a na příště se poohlédu i po endurohelmě. Měj se
K nevhodnosti MX helmy a brýlí na cestování bych si dovolil poznamenat, že to tak úplně nemusí být pravda. Já už několik let jinak nejezdím, dávám tak 20 a víc tisíc km za rok a vůbec mě ani nenapadne, že by to jinak mohlo být lepší (důvody jsou dobře popsány na blogu u Kocíka). Postatný faktor je taky aerodynamika motorky. Např. na 1200GS lc nemám problém jet 150 na tempomat, telefonovat přes interphone a člověk na druhé straně ani neví, že jsem na motorce. A to v MX přilbě a brýlích. Prostě proto, že jsem dobře schován a nic na mně zepředu nefouká ;-) Na HP2 to je jiná. Takže i hodně záleží, na čem člověk jede.
Supr počtení.
K vůli brýlím,které nosím jsem jako druhou helmu zvolil vyklapěcí.Je sice trošku hlučnější,ale perfektní nasazovaní s brýlemi.Na delší cesty použivám integrálku.
Přeji více takového počtení.
Super článek. Je vidět, že jsi si s tím dal práci. Díky
Super článok…Teraz už viem ako správne kúpiť prilbu a aj oblečenie…
Hezký večer, moc děkuji za článek. Vybírám si helmu na další sezónu. Koukal jsem třeba tady: http://www.motomaniac.cz/helmy-a-bryle/integralni-helmy/. Při hledání jsem také narazil na tenhle článek: http://auto.idnes.cz/motocyklove-novinky-ces-2015-las-vegas-dvh-/motorky.aspx?c=A160113_111359_motorky_hig. Co na to říkáte?
Třeba to bude fungovat, třeba to i někomu pomůže. Ale cena bude ze začátku stejně tak vysoká, že mě to stejně nebude zajímat.
Připojil bych se ke všem výše uvedeným superlativům, článek je skvělý. S jednou drobnou výhradou – není tak úplně pravda, že jízda s otevřeným plexi není dovolena. Zákon říká, že si musíme chránit zrak (např, brýlemi nebo štítem), pokud tím není snížena bezpečnost jízdy – a zamlžené plexi bezpečnost nepochybně snižuje.
[…] Vyčerpávající informace ohledně výběru oblečení můžeš nastudovat zde, ohledně helmy pak tady. […]
Zdravím, cituji: “Přilby jsou konstruovány na absorpci energie z jednoho nárazu a je nutné je po nehodě vyměnit.” Dá se říct cca jaká intenzita nárazu se počítá, že je helma na výměnu? Zajímají mě lehčí pády, například na cvičáku v 20-40 km/h kdy hlava ťukne o asfalt při pádu s motorkou na bok. Jestli je toto na výměnu helmy?
Užitečné tipy, helma je již na cestě. Tom