- První motorku osedlal v 6 letech
- Jak na renovace
- Co vše je v muzeu k vidění
- Všechny motorky jsou pojízdné
- Věhlas i v zahraničí
Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.
Hostem 21. jízdy je Martin Miclík, pokračovatel rodinného muzea motocyklů Jawa v Rabakově. Společně s jeho tátou sestavili unikátní ucelenou sbírku 140 modelů motocyklů Jawa od jich počátků až do současnosti.
O čem byla řeč
V Jiříkově u Rumburku existovala mnoho let po 2.světové válce zápustková kovárna národního podniku JAWA. Vznikla z původní kovárny firmy Münzberg,která byla vystavěna v 19.století.Mimo toho,že vlastně tato hlavní kovárna podniku JAWA vyráběla i výkovky k jízdním kolům,obráběcím strojům,ale i letadlům,kovala pro vlastní výrobu JAWY a to pro populárního “péráka” nebo později i “kývačku”.
v druhé polovině 20.století se tento závod JAWA modernizoval a založil i vedlejší provoz na obrábění výkovků,hlavně pro motocykly jako byly setrvačníky a ojnice.
Po roce 1990 nastal pozvolný úpadek nejen podniku JAWA,ale postupně skončila i výroba v závodě Jiříkov..Tovární budovy jsou dnes asanovány a těm,kteří po mnoho let v této JAWĚ pracovali se naskýtá smutný pohled na trosky budov závodu,ve kterém pracovalo i přes dvěstě zaměstnanců.