Navigace se staly naším běžným průvodcem a pro motorku to platí také. S Honzou Dufkem a Vojtou Pihrtem jsem si povídal o navigacích, mapách a trochu hlouběji jsme se zaměřili na navigace pro cestování mimo zpevněné silnice.
Navigace pro motorku je dobrá věc, ale nezapomeň na mapy
Ano, většina lidí co znám si život bez navigace snad už ani neumí představit. A je pravda, že většinou fungují parádně, ale člověk by se neměl stát jejich otrokem. Proto je dobré se při cestování vybavit i normální mapou, abychom měli představu, kam se vlastně jede, a kudy, a nebyli jsme jako ovce.
Na začátek předesílám, že níže je pouze velmi stručný přepis rozhovoru. Kdo by se chtěl o navigacích dovědět víc, dole pod článek jsem dal několik odkazů na moc hezky zpracované články od Tomáše Kocandy.
Jaké jsou možnosti
Podle toho, kolik mám peněz a kam se chystám, si můžu pořídit různě chytrou krabičku
Navigace v mobilním telefonu
Cestu to ukazuje, je to asi nejlevnější varianta, ale má to řadu nevýhod (nabíjení, špatná viditelnost displaye, ovládání)
Navigace na motorku
Nejznámější značky jsou Garmin nebo Tomtom. Asi se dá pořídit i nějaké levnější no name čínské podání, ale neznám nikoho, kdo by to měl. Výhody jsou jasné – vyřešené dobíjení, držák, vše je optimalizováno pro jeden účel a ten to umí dobře
Navigace pro offroad
Tam kde končí silnice, klasická navigace končí a chce to něco specializovaného.
Mapy
Navigace by nebyla nic bez map. Během rozhovoru jsem dostal takový rychlokurz na různé druhy map
Vektorová mapa
Lze rotovat
V každém měřítku muže ukazovat jiné informace
Najdu ji v klasických navigacích
Lze podle nich routovat
Rastrová mapa
Obrázek
Umí se sám pohybovat
Nad ním se ukazují informace
Ale z Prahy do Milána udělá čáru vzdušnou čarou
Příprava map pro navigaci
Do navigace lze dohrát různé mapy. A to jak kupované, tak zdarma. Kupované pořídím na stránkách výrobce své navigace. Z těch zadarmo jsou nejznámější open street mapy (OSM).
OSM open street mapy
OSM jsou zadarmo a dělají si je lidi sami pro sebe. Jedná se o rozsáhlý projekt, který mapuje velké oblasti. Nevýhodou je, že neexistuje žádná oficiální kontrola kdo tam co dělá, takže mapy můžou obsahovat chybky. Do svého Garmina takovou mapu pak nahraješ ve formátu gdb.
OffroadNAVI
Tak kde končí silnice už nemá klasická navigace valné použití. Protože kluci mají s terénem bohaté zkušenosti, rozhodli se vyrobit si navigaci, která by přesně splňovala jejich požadavky.
Jak zařízení vypadá
Je to robustní stroj, které je nachystáno na velkou zátěž. Dominantní je velká 7 palcová obrazovka, která umožňuje zobrazit i dvě různé mapy najednou. Dají se do ní nahrát všechny druhy map onlinové , satelitní snímky nebo i „papírové“ mapy. Ty se pak dají jednoduše přepínat – ovládání je na řidítkách. Koho přestane bavit terén, může přepnout do režimu klasické navigace.
Vedle funkce navigace může OffroadNAVI fungovat i jako roadbook pro rally. Funguje i jako tripmaster.
Pravidelné posílání tipů, rad a zajímavostí ze světa motorek.
Bláznivé zážitky skutečných cestovatelů.
Pro zlepšení uživatelského pohodlí ukládá tato stránka cookies. Věřím, že ti to nevadí.
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.
Až budu velkej, tak pořídím lepší navi. Každopádně díky za info. Nádherné video, parádně sestřihané! A Kavkaz jedinečnej
Užitečné info a přiložené video také super. Díky. ;)
Vyborny a cenny informace.
Urcite se u vas stavim.
Diky moc a drzim palce v dalsim vyvoji …
Děkuji za článek. Je pravda, že kromě mobilu mám také klasickou mapu. A na mobil si koupím nějaký pořádný držák. Co třeba tento: https://www.motomaniac.cz/Elektronika/CellularLine-Interphone-SM54.html?listtype=search&searchparam=navigace? Vypadá vcelku slušně.