Tento díl je v archivu. Celý archiv si můžeš koupit tady.
Hostem 25. jízdy je Vašek Houfek. Povídali jsme si o jeho cestách na motorce, především pak o té na Jawě 555 Pionýr do Dakaru.
O čem se mluvilo
- Začátky cestování na motorce
- První cesta – Slovensko, Ukrajina, Moldavsko, Istanbul
- Royal Enfield z Indie do Prahy
- Na Pionýru do Dakaru
- Opět Royal Enfield z Indie do Prahy
- Jižní Amerika
První Vaškův cestovatelský výkon nebyl na motorce, ale na kole. Ve 23 letech vzal kolo a dojel na ukrajinské hranice. Tehdy dál nedojel, protože neměl vízum. Ale tehdy to poprvé začalo.
Na fichtlu do Istanbulu
První motorkářská cesta byla na Jawě 555 Pionýr. Na nosič dal přepravku, dal tam co se vešlo a vyrazil. Slovensko, Ukrajina, Moldavsko, podél Černého moře až do Istanbulu. Přestože cesta trvala 3 týdny, kdy najel 6000 kilometrů, stálo ho to pouze 4500 Kč. Fichtl žere pouhých 2,5 l a spalo se levně. Tomu říkám low budget :)
Do Indie pro Enfield
Rok na to cesta do Indie. Přidal se ke kamarádům, kteří se vypravili do Indie, koupit si motorky Royal Enfield. Cesta na nich domů trvala měsíc. 12000 kilometrů motorky bez problémů přežily. Cestou se nic nepokazilo, jen se očesali rozety a praskl přetažený řetěz.
Do dnes má motorka najeto 50.000 kilometrů a v zásadě bez větších problémů.
Zpět na fichtl
Další cesta vedla na Balkán. Přes Rumunsko, Srbsko, Kosovo, Albánie, Řecko, Slovinsko. Vašek jel sám a opět na fichtlu.
Na pionýru do Dakaru
Jak to začalo? Vašek se seznámil se s Jirkou Pavlíkem, který společně s Jardou Šímou naplánovali cestu do Afriky. Jirka a Vašek jeli na svých Pionýrech, Jarda je spolu se svou ženou doprovázeli na BWM F800. Motorky v Praze naložili na vozejk a dovezli je do Gibraltaru. Odtud již po vlastní ose.
Úpravy motorky před cestou
Úpravy byli minimální
- vylepšil pružiny v zadní vidlici – uříznuté z Jawy 350
- navařil na litinová ještě další žebra – prodloužil je ještě o 2 cm
Příprava na cestu?
Jako zkušený cestoval věděl, že mu stačí jedny trenýrky a jedno tričko. Místo náhradních součástek naložil celý motor. „Váží jen 10 kilo a máš tam všechno co můžeš potřebovat.“ A nakonec ho nepotřeboval. Jediné co odešlo byla zapalovací cívka. Samozřejmě nutná víza do Mauretánie.
Kudy se jelo
Jelo se po silnici. Na fichtlu to ani jinak nešlo. V Mauretánii jen jednou zkusil zajet do písku… motorku vyhrabal a už to neopakoval.
Maroko, Západní Sahara, Mauretánie. Mezi Marokem a Mauretánií je známá hranice, kde mezi oběma zeměmi chybí asi kilometr asfaltu. Tento kilometr se musí jet na písku. Pak se naráz objeví závora a pak zase silnice.
Senegal
Konečně černoši. Cílem cesty bylo samozřejmě Dakar a Růžové jezero. Konec slavného závodu. Růžové jezero je slané! Dokonce je prý slanější než mrtvé moře. Tuto sůl pak černoši kýblují, tedy těží. Pobyli zde 3 dny, pořešili víza do Mauretánii a jelo se zpátky.
Cesta zpět
V Mauretánii se pak neplánovaně rozdělili a Vašek jel až domů sám.
Cestou zažil zaplavenou Saharu … to je něco – ani jsem nevěděl že na poušti můžou být záplavy.
V Evropě byl přelom ledna a února a byla tedy zima. Ve Francii dokonce sněžilo. Vašek dojel až na hranice s Německem a tam přemluvil českého řidiče kamionu a ten ho dovezl až do Prahy.
Do Indie pro Enfield
Další Vaškova cesta vedla znovu do Indie. Opět si koupil Enfielda a dojel společně s kamarádem ve dvou na jedné motorce zpět do Prahy.
Dosud poslední Vaškova cesta byla cesta opět s Jardou Šímou. Opět na Dakaru, ale tentokrát nikoliv do Afriky, ale na závod do Jižní Ameriky.
Kdo ještě neslyšel vyprávění několikrát zmiňovaného Jardy Šímy, může se podívat na jízdu číslo 20
http://www.kolamadolu.cz/uhranuty-motorkou-dobrodruh-cestovatel-rekordman-proste-jarda-sima-kodo020/
O tom jak probíhá cesta na Royal Enfieldu z Indie do Prahy si už brzo budeme také povídat. Rozhovor už je domluven, takže to odhaduji za 3 až 4 týdny.
Kolama Dolu !
Aleš